Bursztyn – Złoto Morza Bałtyckiego / Amber – The gold of the Baltic Sea

PAN Biblioteka Gdańska jest współorganizatorem wydarzenia oraz gospodarzem miejsca obrad jury 11. edycji Międzynarodowego Konkursu na Ekslibris i Małą Formę Graficzną pt. Bursztyn – Złoto Morza Bałtyckiego. Organizatorzy, czyli Gdański Archipelag Kultury, Fundacja Wspólnota Gdańska wraz z Partnerami, czekali na prace konkursowe do 30 września. Wpłynęły 253 prace. W konkursie udział wzięło 123 autorów. Przed jury nie lada zadanie.

Organizatorzy przewidzieli 3 nagrody za zajecie I, II i III miejsca w dwóch kategoriach (techniki tradycyjne (4000; 3000; 1500). i komputerowe (2000; 1000; 700; ). Ponadto zostaną przyznane Nagrody Specjalne Partnerów konkursu. Skład jury konkursu obejmuje artystów grafików z polski i za granicy. Prace nagrodzone i wyróżnione będzie można obejrzeć na wystawie pokonkursowej, której otwarcie zaplanowano na przełom listopada i grudnia 2022 r.

Bursztyn bałtycki (sukcynit, ang. AMBER, niem. Bernstein) jest materiałem niezwykłym, podziwianym i pożądanym od wielu wieków. Szlakiem bursztynowym eksportowano ten surowiec znad Bałtyku do Rzymu, Europy Południowej i na Bliski Wschód. Był cenniejszy od złota! W gdańskich pracowniach powstawały unikatowe dzieła sztuki, które budowały kolekcje bogatych mieszczan, magnaterii, duchowieństwa, królów, cesarzy czy carów. Ponadtysiącletni Gdańsk świadomie pielęgnuje tradycję sztuki związanej z bursztynem, dlatego został ogłoszony Światową Stolicą Bursztynu…

Jak pokazać unikalność bałtyckiej kropli słońca? Jak uchwycić przemijający w niej czas…? Jak uchwycić unikalny kolor tego kruszcu…? Mamy nadzieję, że nadesłane przez artystów prace przedstawią różne oblicza, jak i charakter bursztynu. Zaprezentują dwa światy: ten zastygły przed milionami lat, jak i ten nieoczywisty, fantastyczny…

Za każdym razem Organizatorom przyświecał inny temat konkursu: 200. rocznica urodzin Wincentego Pola (2007), „Gdańskie Lwy” (2008), „Duch Gdańskiej Architektury” (2009), „Solidarność Ludzi. Solidarność Narodów” (2010), „Człowiek – Ziemia – Kosmos” (2011), „Sport” (2012), „Tajemnice Chłodnego Morza” (2014), „Sny Gdańskiego Neptuna” (2016), „Zwierzęta Morza Bałtyckiego” (2018), „Wyspa Fantazji” (2020).

Więcej informacji:
www.wyspaskarbow.gak.gda.pl, www.wspolnotagdanska.pl, www.facebook.com/exlibrisgdan

PROTOKÓŁ Z POSIEDZENIA JURY
W dniu 21 października 2022, jury 11. Międzynarodowego Konkursu na Ekslibris i Małą Formę Graficzną, w składzie:
• Gedymin Jabłoński, wykładowca Pracowni Biżuterii Akademii Sztuk Pięknych we Wrocławiu – przewodniczący jury
• Monika Dylewska-Libera – dyrektorka Gdańskiego Archipelagu Kultury
• Robert Pytlos – koordynator Miasta Gdańska ds. Bursztynu
• prof. dr hab. Sławomir Fijałkowski, pracownia Designu Eksperymentalnego na Wydziale Architektury i Wzornictwa ASP w Gdańsku, Kurator targów AMBERIF
• dr Mariusz Sładczyk, dziekan Wydziału Sztuki Nowych Mediów w Gdańsku, Polsko-Japońska Akademia Technik Komputerowych
• dr Łukasz Butowski – prodziekan Wydziału Grafiki, Akademia Sztuk Pięknych w Gdańsku
na posiedzeniu w Bibliotece Gdańskiej Polskiej Akademii Nauk w Gdańsku, po obejrzeniu 253 prac nadesłanych na konkurs przez 123 autorów postanowiło przyznać następujące nagrody

EKSLIBRIS I MAŁA FORMA GRAFICZNA / TECHNIKI TRADYCYJNE
1.  NAGRODA
Ryszard Baloń (Polska) za pracę „Ex libris Muzeum Bursztynu – Wielki Młyn w Gdańsku” (nagroda finansowa 4000 zł brutto)
2.  NAGRODA
Kamil Kocurek (Polska) za pracę „Amber Structure II” (nagroda finansowa 3000 zł brutto)
3.  NAGRODA
Joanna Paljocha (Polska) za pracę „Amber 03” (nagroda finansowa 2000 zł brutto)

EKSLIBRIS I MAŁA FORMA GRAFICZNA / TECHNIKI KOMPUTEROWE
1. NAGRODA
Paweł Delekta (Polska) za pracę „Uwięzione w przeszłości II” (nagroda finansowa 2000 zł brutto)
2. NAGRODA
Mariusz A. Dański (Polska) za prace: Exlibris – J(akub) Sz(aran) i Exlibris – G(rzegorz) D(ańsk)i (nagroda finansowa 1000 zł brutto)
3. NAGRODA
Krzysztof Marek Bąk (Polska) za zestaw prac:  Ekslibris Bronisław Bąk 1, Ekslibris Bronisław Bąk 2, Ekslibris Bronisław Bąk 3 (nagroda finansowa 700 zł brutto)

NAGRODY SPECJALNE
Nagroda Specjalna Moniki Dylewskiej-Libery, Dyrektorki Gdańskiego Archipelagu Kultury
• Andrzej Rułka (Polska) za zestaw prac: „Ex Libris T.A.B”, „Ex Libris O.H.”, „Ex Libris A.R.”
(nagroda finansowa 1000 zł brutto)
Nagrody Specjalne Andrzeja Stelmasiewicza, Założyciela Fundacji Wspólnota Gdańska
• Martin R. Baeyens (Belgia) za pracę „Exlibris Gdańsk Community Foundation” (nagroda finansowa 1000 zł brutto)
• Nazar Syrotiuk (Ukraina) za pracę „Inside own eye” (nagroda finansowa 1000 zł brutto)
• Agata Dworzak-Subocz za zestaw prac:  „The secret of amber I”, The secret of amber II” (nagroda finansowa 1000 zł brutto)
Nagroda Specjalna dr Anny Walczak, Dyrektora PAN Biblioteki Gdańskiej
• Kamil Kocurek (Polska) ) za pracę „Amber Structure II” (nagroda rzeczowa)
Nagroda Specjalna Renaty Adamowicz, Kierownika  Muzeum Bursztynu / Oddział Muzeum Gdańska
• Elżbieta Pyra (Polska) za pracę „Energia bursztynu”  (nagroda finansowa 2000 zł brutto)
Nagroda Specjalna prof. ASP dr hab. Krzysztofa Polkowskiego, Rektora Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku
• Anna Trojanowska (Polska) za pracę „Reprezentacja wizualna I” (nagroda finansowa 1000 zł brutto)
Nagroda Specjalna Ryszarda Ulińskiego, Prezesa Międzynarodowego Stowarzyszenia Bursztynników
• Svetlana Claude (Francja) za pracę „Les hermes des heliades” (nagroda finansowa 2000 zł brutto)

KWALIFIKACJA DO WYSTAWY POKONKURSOWEJ
Decyzją sądu konkursowego zakwalifikowano do wystawy pokonkursowej 102 prace, 64 autorów zgodnie z poniższa listą:
TECHNIKI TRADYCYJNE:
– Adam Sikorski (Polska)
– Mauricio Schvarzman (Argentyna)
– Anna Grzesiak (Polska)
– Milada Więckowska (Polska)
– Nazar Syrotiuk (Ukraina)
– Joanna Paljocha (Polska)
– Svetlana Volosiuk (Białoruś)
– Monika Przychodzeń (Polska)
– Daniil Satnichenka (Polska)
– Torill Elisabeth Larsen (Norwegia)
– Anna Dybowska (Polska)
– Fabio Dotta (Włochy)
– Marcin Dybowski (Polska)
– Anna Kodź (Polska)
– Aleksandra D. Grudzińska (Polska)
– Anna Wajda (Polska)
– Katarzyna Tereszuiewicz (Polska)
– Magdalena Pawelec (Polska)
– Marcelina Gębicka (Polska)
– Antonella Giovampietro (Włochy)
– Oleg Dergachov (Francja)
– Jingjing Yang (USA)
– Anna Filipiuk (Polska)
– Alicja Kieliszek (Polska)
– Maryna Podolska (Polska)
– Agata Perzyńska (Polska)
– Martyna Luranc (Polska)
– Marcela Miranda (Włochy)
– Kristina Daniūnaitė (Litwa)
– Małgorzata Chomicz (Polska)
– Svetlana Claude (Francja)
– Przemysław Bukowski (Polska)
– Kamil Kocurek (Polska)
– Jozefína Krnáčová (Słowacja)
TECHNIKI KOMPUTEROWE:
– Katarzyna Handzlik (Polska)
– Biró Ildikó (Węgry)
– Karin Majdowska (Polska)
– Galina Pavlova (Bułgaria)
– Paweł Delekta (Polska)
– Jakub Balcerski (Polska)
– Michał Bit (Polska)
– Lütfiye Aydoğdu Bahar (Turcja)
– Mariusz A. Dański (Polska)
– Rossen Stanoev (Bułgaria)
– Andrew Levitsky (Ukraina)
– Kamil Jerzyk (Polska)
– Rajmund Aszkowski (Polska)
– Ewa Zawadzka (Polska)
– Nurgül Arıkan (Turcja)
– Iryna Koliadinia (Ukraina)
– Marjan Khajavi (Cypr Północny)
– Nelli Trubnikova-Omelchenko (Ukraina)
– Nurten Erdoğan (Turcja)
– Julia Majewska (Polska)
– Alexandru Jakabházi (Rumunia)
– Joanna Jadczak-Wodzinowska (Polska)
– Martin R. Baeyens (Belgia)
– Kana Veradacha (Tajlandia)
– Adam Czech (Polska)
– Tibor Jaeger (Szwecja)
– Shinobu Mitsuhashi (Japonia)
– Tezcan Bahar (Turcja)
– Magdalena Świerczek (Polska)

Protokół sporządził Paweł Jarczewski
Gdańsk, 21 października 2022 roku